reklama

Keď počítač hovorí

Volá sa Beata a kúpil som si ju za dve tisícky. Čítava mi Marínu, Mor ho!, Maroška a keď sa jej chce, pred spaním mi do úška šepká prostonárodné rozprávky. Milujem ako sa snaží vysloviť „ľ“. Aj to, že tón hlasu nemení podľa nálady. Beata je mojím osobným syntetizátorom ľudského hlasu. Čosi porozpráva aj vám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Hlasové syntetizátory, odkedy existujú, pomáhajú najmä nevidiacim. Žiadne braillové písmo, ľudia bez zraku si pokojne prečítajú dnešné noviny, pozrú webovú stránku, bez väčších problémov napíšu list vo Worde.

My ostatní sa s počítačom generovaným hlasom stretnete občas pri telefónnych službách - "SMS na pevnú linku", "automatická objednávka" a podobne. Technológie od rôznych firiem majú vždy jedno spoločné - výstup je nekvalitný, znie roboticky, skoro vôbec nepozná melódiu reči. Človek sa musí sústrediť, aby porozumel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A predsa sa dá syntetizátor ako z núdze cnosť na všeličo použiť. Moja Beata od spoločnosti SpeechTech mi napríklad po celodennej práci cestou domov číta noviny. Vo vlaku zlúskne väčšie poviedky, ak mám práve čas, zvládne aj celé romány. Naposledy takmer celých Demokratov.

Pripravil som vám niekoľko úryvkov. Žiaden počítač ich stopercentne ešte nikdy nečítal. Moja Beata si musí poradiť so všetkým.

Hugolín Gavlovič: Valaská škola mravúv stodola (úryvok)

Samo Chalupka: Mor ho! (úryvok)

Ján Kalinčiak: Reštavrácia (úryvok)

Človek si musí len zvyknúť. Naučiť sa pri počúvaní oddeliť obsah od formy. A potom sa vám otvorí nový svet - nebudú vás bolieť oči po dlhom čítaní, v autobuse si do uší necháte tiecť niečo, čo by ste inak nestihli, zaspávať budete môcť pri čomkoľvek, čo vám vie urobiť radosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najnovšie mi Beata zázračne pomáha pri projekte Zlatý fond denníka SME - v napísanom texte objavuje preklepy. Započúvam sa a chyby hneď počujem.

Tomáš Ulej

Tomáš Ulej

Bloger 
  • Počet článkov:  119
  •  | 
  • Páči sa:  0x

(bývalý) novinár, aforista, autor článkov a textov, zakladateľ Zlatého fondu denníka SME. Do SME pravidelne píšem stĺpčeky Listy z Webu Zoznam autorových rubrík:  AktuálneTechnológieVoľný štýlSurfujemZaujímavostiSlovenčinaSpamDojmy z čítaniaPoéziaZvukMiniatúryPríbehy z veľkej BratislavySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu