reklama

Ako na internete správne odkazovať?

Odkazovanie je najpostatnejšou podstatou internetu, jadrom všetkého, vďaka čomu tu dnes píšem a vy čítate. V článku nielen polemizujem nad zmyslom odkazov, ale odvažujem sa vám ešte aj radiť, ako by ste mali odkazovať vy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)

Celkom málo zdrojov na internete nájdete o takej jednoduchej veci ako odkazovanie. Aj teraz som, celkom znenazdajky, na seba odkázal, nikto o tom však nechce napísať ani jednu krátku prácu. Napríklad kolega Miro Veselý už napísal aj návod na použitie ponožiek, no o teórii hyperlinkov zhola nič.

Pravdupovediac, odkazovať sa dá kedykoľvek, akokoľvek, kdekoľvek (ak ste na internete) a najmä čokoľvek (ak je to na internete). Nie vždy však takýto úkon presne plní svoju úlohu. Rozoberme si dva aspekty odkazovania - Prečo odkazovať a Ako odkazovať - a možno budeme na konci všetci o niečo múdrejší.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo odkazovať?

Každý odkaz musí mať svoju príčinu, bezcieľne na nič neodkazujte. Vlastne, kto by niečo také robil? K odkazovaniu nás vždy musia viesť nejaké pohnútky - hoci i celkom samoúčelné. Existujú (podľa mňa) štyri dôvody, prečo najčastejšie v internetových textoch odkazujeme, pamätajte si však ešte jednu dôležitú poučku - "neodkazujte ani veľa, ale ani málo". Text s morom odkazov je mŕtvy text presne rovnako ako text bez jediného hyperlinku.

Doplniť, vysvetliť

"Fenomén RSS je tu odvtedy, odkedy ľudia nestíhajú za novinkami pracne navštevovať desiatky spravodajských serverov. Najskôr si svoj špecializovaný softvér s názvom "čítačka RSS súborov" naplníte zdrojmi a potom z nich ako maily sťahujete dennodenné dávky nových článkov."

Drvivá väčšina všetkých odkazov dopĺňa váš text o ďalší zdroj informácii alebo jednoducho len sprostredkúva dodatočné vysvetlenie. Prepojenie na inú stránku má v tomto prípade zmysel približne totožný s vetou "tu o tom nájdete viac".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V príklade vyššie autor už vôbec nevysvetľuje, čo znamená RSS, odkáže jednoducho na stránku, kde sa to záujemcovia dozvedia. Obdobne nakladá so slovom "zdroj" a odkazuje na miesto, kde je podrobne podrobne popísané, ako také zdroje hľadať. Článok teda využil potenciál iného článku v svoj prospech bez toho, aby bolo treba niečo skutočne napísať.

RADA: Zdá sa vám, že by niekto nemusel rozumieť všetkému o čom hovoríte? Napísal niekto iný niečo, čo by sa mohlo čitateľom hodiť? Všetko, čo ostane nevypovedané by ste mali čitateľom predostrieť cez dopĺňajúce a vysvetľujúce odkazy. Ale pozor - robte to múdro a s mierou. Inak môžete svojich čitateľov v mori odkazov utopiť, alebo celkom odlákať od vlastného článku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poukázať

"V prípade, že hľadáte katalóg médii spolu s ich RSS výstupmi, veľmi dobrou stránkou je Topindex.cz"
"Server Lupa.cz uverejnil kvalitný článok"

Význam odkazu, ktorý "poukazuje" je presne rovnaký, ako keď dieťa príde k pani učiteľke a popri vete "Tamtí dvaja ma chceli zbiť" na nich ešte aj ukáže rukou. V takýchto prípadoch odkazovania nám ide najmä o to, aby sme svoje tvrdenie potvrdili, dokázali, prípadne konkretizovali.

RADA: Všade tam, kde možno na veci pomyselným prstom ukázať, naozaj ním aj ukazujte. Hovoríte o nejakej firme, organizácii? Čitateľom by ste ju mali prelinkovať. Ak niečo konktétne spomínate viackrát, stačí jeden odkaz na začiatku a potom povedzme tesne pred koncom. Nikdy však nedopustite, aby si čitatelia museli veci o ktorých hovoríte hľadať sami. Na internete teda nikdy Matica slovenská, vždy iba: Matica slovenská.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citovať

"Lipták si myslí, že je dôležité klimatizovať sa"
"Slovanet údajne opäť zrýchľuje ADSL"

Citovanie vracia vytrhnuté z kontextu späť do kontextu :) - ak si nejakú informáciu požičiate, vraciate ju späť pôvodnému autorovi. Inými slovami, informujete čitateľov - "to, čo hovorím, som zobral odtiaľto".

RADA: Nikdy si nepožičiavajte cudzie myšlienky a slová bez toho, aby ste ich odkazom vrátili pôvodnému autorovi. Blogéri dokonca pri citovaní neuvádzajú iba pôvodného autora, ale i cestu ako sa k nemu dostali. Teda napríklad "Ropa zlacnie (napísal NY Times, via TASR via Reuters)"

Ďalší zmysel

"Kto natĺka našim ľuďom do hláv nezmysly hádam netreba ani spomínať."
Jano Rinko manželku celý život v podstate poslúchal, robil, čo jej na očiach videl, okrem role manžela, bol jej aj verný priateľom."

Ďalší zmysel je hádam najmenej využitým potenciálom odkazovania. Je to ešte lepšie ako žmurknúť počas rozhovoru, alebo vo vete pridať ironicky podtón niektorému zo slov. Slovné spojenie "verný priateľ" je u človeka považované za pozitívne, ak ho však prepojíte so stránkou o psoch, dostane celkom iný význam - napríklad "otrocky niekomu podľahnúť". Takýto druh dvojzmyselnosti nedosiahnete nikde inde, len na internete.

RADA: Keď si to môžete dovoliť, buďte hyperlinkovo dvojzmyselný. Občas môžete byť vďaka tejto zbrani v celkom ošemetnej situácii duchaplný, inokedy je to tiež celkom dobrý spôsob, ako sa vyjadriť presne a pritom beztrestne :)

Ako umiestniť odkaz?

Je celkom zložité hovoriť o tom, ako umiestniť odkaz. Hneď na úvod si však môžete vyčiarknúť jeden hlúpy zlozvyk - v texte na kliknutie navádzať.

"Najnovšia správa v podaní Microsoftu (ak si ju chcete prečítať kliknite tu) hovorí, že Longhorn je už odteraz len Vista."

Je úplne zbytočné s ľuďmi v plynulom texte komunikovať o tom, kde kliknúť a kde nie, odkazy sú väčšinou výrazne graficky oddelené od ostatného textu, každý sa teda dovtípi na aký druh informácie budú smerovať. Správne by teda takýto text mal vyzerať jednoducho takto:

"Najnovšia správa v podaní Microsoftu hovorí, že Longhorn je už odteraz len Vista.

V prvom texte som sa navyše dopustil ešte i ďalšej chyby - nikdy nehrajte s čitateľom hru "skús sa myšou trafiť do tohto odkazu". Odkaz by mal byť dostatočne viditeľný. Ak je slovo, ktoré má niekam odkazovať, prikrátke, pomôžte mu ešte vedľajším, alebo navoľte celkom inú koncepciu odkazu.

Ktorý je správny?

Ktorá z možností je správna?

  1. Lupa.cz minulý týždeň uverejnila prvý zo série článkov o problémových internetových skupinách.

  2. Lupa.cz minulý týždeň uverejnila prvý zo série článkov o problémových internetových skupinách.

  3. Lupa.cz minulý týždeň uverejnila prvý zo série článkov o problémových internetových skupinách.

  4. Lupa.cz minulý týždeň uverejnila prvý zo série článkov o problémových internetových skupinách.

Prvý odkaz je jasný - klasicky prípad "poukazovacieho odkazu", keď názov servera odkazuje na jeho hlavnú stránku. Kam však umiestniť odkaz na reálny článok? Prvé umiestnenie nie je vonkoncom vhodné - článok totiž síce hovorí o problémových internetových skupinách, lenže my neodkazujeme na ne, ale na článok. Nesprávne by bolo tiež odkazovať slovami "série článkov", lebo opäť nepoukazujeme na celú sériu, ale iba jeden z nich - to isté platí o prelinkovaní slova "článkov".

Najschodnejšie sa vidí posledné riešenie, teoreticky by ešte mohlo byť správne odkazovať tiež iba slovom "prvý", to je však dosť krátke na to, aby si ho ľudia mohli dobre všimnúť.

Celkovo je, pokiaľ nehovoríme o dlhom slove, najlepšie odkazovať dvoma slovami. Za správne ešte na dôvažok v tomto prípade môžeme považovať zalinkovanie slovom "uverejnila", pretože nesie dej, ktorý so samotným článkom bezprostredne súvisí (odkaz existuje práve preto, lebo Lupa uverejnila článok).

Záver

Teória je to možno ťažká i nudná, ale zapamätajte si:

  1. Vyhýbajte sa odkazom typu "kliknite tu"

  2. Spájajte dve slová, najlepšie aj s prísudkom (ak to ide), vždy však len ak stoja vedľa seba.

  3. Neprepájajte názov stránky s odkazom na podstránku a opačne, keď myslíte napríklad článok nejakej inštitúcie, neodkazujte naň jej hlavnou stránkou (ak spomínate SME, tak odkazujte na www.sme.sk, ak konktétny článok na SME, tak www.sme.sk/nieco)

  4. Nevytvárajte odkazy z menšieho počtu písmen ako päť

  5. Zabráňte tomu, aby váš článok bol samý odkaz. Niečo musíte vytvoriť aj sám, neodvolávajte sa len na druhých

  6. Ak citujete, odkazujte.

Nuž a to je všetko :-) Na záver ešte jeden špeciálny odkaz - odkážte skutkovú podstatu tohto článku všetkým, ktorí nevedia, ako správne odkazovať.

Tomáš Ulej

Tomáš Ulej

Bloger 
  • Počet článkov:  119
  •  | 
  • Páči sa:  0x

(bývalý) novinár, aforista, autor článkov a textov, zakladateľ Zlatého fondu denníka SME. Do SME pravidelne píšem stĺpčeky Listy z Webu Zoznam autorových rubrík:  AktuálneTechnológieVoľný štýlSurfujemZaujímavostiSlovenčinaSpamDojmy z čítaniaPoéziaZvukMiniatúryPríbehy z veľkej BratislavySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu